IMITATIO DEI – Crâmpeie din Manualul lui Epictet

Epictet (50–138) – Filosof grec stoic.
Sursa foto: https://www.wikiwand.com/ro/Epictet

Cel care se adaptează așa cum trebuie necesităților este înțelept
și abil în cunoașterea lucrurilor divine.

Primul lucru pe care trebuie să-l aflăm este că există un Dumnezeu care guvernează totul prin providența sa și că nu-i pot fi ascunse acțiunile noastre, ca și gândurile și mișcările noastre. Apoi trebuie să ne întrebăm care este natura sa. Natura sa fiind cunoscută, trebuie neapărat ca aceia care vor să-i facă pe plac și să-l asculte să facă toate eforturile pentru a-i semăna, să fie liberi, fideli, milostivi și făcători de bine, generoși. Deci, toate gândurile toate vorbele și toate acțiunile tale trebuie să fie acțiunile, gândurile și vorbele unui om care-l imită pe Dumnezeu, care vrea să-i semene.
*
Amintește-ți deci că, dacă tu consideri libere lucruri care prin natura lor sunt sclave și proprii ție pe cele care depind de altcineva, vei întâmpina la fiecare pas obstacole, vei fi rănit, tulburat și te vei plânge de zei și de oameni, în timp ce considerând al tău ceea ce-ți aparține de drept și străin ceea ce e al altcuiva, nimeni nu te va obliga să faci ceea ce nu vrei și nici nu te va împiedica să faci ceea ce nu vrei, nu te vei plânge de nimeni, nu vei acuza pe nimeni, nu vei face nici cel mai mic lucru împotriva ta însuți, nimeni nu-ți va face vreun rău și nu vei avea nici un dușman, căci nimic rău nu ți se va întâmpla.
*
Ceea ce-i tulbură pe oameni nu sunt lucrurile, ci opiniile pe care le au despre ele. De exemplu, moartea nu e deloc un lucru rău, căci dacă ar fi fost, i-ar fi părut astfel și lui Socrate; dar opinia pe care o avem, că moartea e un rău, iată răul. Deci atunci când suntem contrariați, tulburați sau triști, să nu-i acuzăm pe alții pentru aceasta, ci doar pe noi înșine, adică opiniile noastre.
*
Pentru fiecare obiect care ți se înfățișează, amintește-ți să te întorci către tine însuți și să cercetezi ce virtute ai pentru a folosi bine acest obiect. Dacă vezi un băiat sau o fată frumoasă, vei găsi împotriva lor o virtute, care este abstinența. Dacă e necesară puțină trudă, puțin chin, vei găsi răbdarea și resemnarea necesare. Dacă te obișnuiești astfel să opui oricărui accident virtutea pe care natura ți-a dat-o pentru a-l combate, nu te vei mai lăsa niciodată purtat de imaginație.
*
Dacă vrei să înaintezi în înțelepciune, nu te feri, în ceea ce privește lucrurile exterioare,
*
Nu căuta să treci drept savant și, dacă pentru unii ești un adevărat personaj, teme-te de tine însuți. Să știi că nu e ușor să-ți păstrezi în același timp și voința conformă cu natura și lucrurile exterioare; dar e necesar ca, atunci când te atașezi de unul, să-l neglijezi pe celălalt.
*
Amintește-ți că ești actor într-o piesă, lungă sau scurtă, în care autorul a vrut să te includă. Dacă el vrea să joci rolul unui cerșetor, trebuie ca tu să-l joci cât poți mai bine. La fel, dacă vrea să joci rolul unui șchiop, al unui împărat, al unui plebeu. Căci depinde de tine să joci bine personajul care ți-a fost dat, dar depinde de altul să ți-l aleagă.
*
Amintește-ți că cel care te jignește cu adevărat nu e nici cel care te înjură, nici cel care te lovește, ci e opinia pe care o ai despre ei și care te face să-i privești ca pe niște oameni de care ești jignit. Deci, atunci când cineva te necăjește și te irită, să știi că nu omul acela te irită de fapt, ci propria ta opinie. Străduiește-te deci, înainte de toate, să nu te lași purtat de imaginație, căci, odată ce câștigi timp și ai un oarecare răgaz, vei fi cu mai multă ușurință stăpân pe tine.
*
Dacă ai în fiecare zi în fața ochilor moartea, exilul și toate celelalte lucruri care par teribile – mai ales moartea – nu vei mai avea niciodată gânduri nedemne și nici nu ți se va mai întâmpla să-ți dorești ceva cu prea mare ardoare.
*
Dacă ți se întâmplă vreodată să te întorci spre lucrurile exterioare cu scopul de a plăcea cuiva, să știi că ai decăzut din starea ta. A fi filosof, în toate și pretutindeni, să-ți fie deci de ajuns. Iar dacă, în plus, vrei să și pari filosof, mulțumește-te să pari astfel în proprii tăi ochi și e suficient.
*
Prescrie-ți de acum încolo un anumit caracter, o anumită regulă pe care s-o urmezi întotdeauna, indiferent dacă ești singur sau împreună cu alții.
*
Cel mai adesea păstrează tăcerea sau nu spune decât lucrurile necesare, și spune-le în puține cuvinte. S-ar putea întâmpla, dar rareori, să trebuiască să vorbești, când ocazia o va cere, dar nu vorbi niciodată despre lucruri triviale și comune: nu vorbi nici despre luptele de gladiatori, nici despre cursele de cai, nici despre atleți, nici despre mâncare sau băutură, care sunt subiectele de conversație obișnuite. Mai ales nu vorbi niciodată despre oameni, nici pentru a-i blama, nici pentru a-i lăuda, nici pentru a face comparații.
Prin urmare, dacă poți, îndreaptă conversația prietenilor tăi spre ceea ce e decent și convenabil, iar dacă ești împreună cu niște străini, păstrează tăcerea cu obstinație. Nu râde nici îndelung, nici prea des, nici excesiv.
*
Dacă cineva îți spune că altcineva te-a vorbit de rău, nu te strădui să negi ceea ce a spus, ci răspunde pur și simplu: „Cel care ți-a spus aceste lucruri despre mine ignora fără îndoială celelalte vicii ale mele, căci nu s-ar fi mulțumit să vorbească doar despre acestea”.
*
Dacă imaginația îți înfățișează cine știe ce voluptate atunci, ca întotdeauna, supraveghează-te cu atenție, de teamă să nu te lași dus de val. Această voluptate poate să mai aștepte, așa că cere-ți ție însuți un răgaz. Apoi compară cele două momente, cel al plăcerii, pe de-o parte, și cel al remușcării care-i va urma și al reproșurilor pe care ți le vei face, pe de alta și opune-le satisfacția pe care o vei gusta și laudele pe care ți le vei aduce dacă vei rezista. Dacă consideri că e momentul ca tu să te bucuri de această plăcere, fii atent ca atracțiile acesteia să nu te dezarmeze și să nu te seducă și opune-le plăcerea încă și mai mare de a-ți putea mărturisi ție însuți că le-ai învins.
*
Când cineva greșește față de tine sau te vorbește de rău, gândește-te că el se consideră obligat să facă aceste lucruri. Nu e deci posibil ca el să urmeze judecățile tale , ci pe ale lui proprii, astfel încât, dacă judecă greșit, el e singurul rănit, tot așa cum e singurul care se înșală. Într-adevăr, dacă cineva consideră fals un silogism foarte corect, nu silogismul suferă, ci cel care se înșală judecând greșit. Dacă utilizezi cum trebuie această regulă, îi vei suporta răbdător pe toți cei care te vor vorbi de rău, căci, la fiecare injurie, îți vei spune: „El crede că are dreptate”.
*
Semne sigure că un om face progrese în înțelepciune: nu învinovățește pe nimeni, nu laudă pe nimeni, nu se plânge de nimeni, nu acuză pe nimeni, nu vorbește despre el ca și cum ar fi cineva sau ar ști ceva. Când întâmpină un obstacol în calea a ceea ce vrea, nu dă vina decât pe el însuși. Dacă cineva îl laudă, își râde în taină de acel lingușitor, iar dacă cineva îl învinovățește, nu încearcă să se justifice, ci, precum convalescenții, se pipăie și se observă, de teamă ca nu cumva să tulbure acel început de vindecare, înainte ca sănătatea să fie pe deplin restabilită. El și-a suprimat orice dorință și și-a transferat toată aversiunea asupra lucrurilor care sunt împotriva naturii a ceea ce depinde de noi. Are față de toate lucrurile doar reacții lente și umile. Dacă e tratat ca un om simplu și ignorant, nu suferă pentru aceasta. Într-un cuvânt, e întotdeauna în gardă față de el însuși, ca față de un om care-i întinde continuu capcane și care e cel mai primejdios dușman al lui.

***
Stoicii – Epictet – Manualul, Marcus Aurelius – Meditații, Ed. Antet XX Press.

2 Comments Add yours

  1. Leo says:

    Remember that the one who really offends you is neither the one who swears at you, nor the one who hits you, but it is the opinion you have about them that makes you look at them as people you are offended by. So when someone bothers you and irritates you, know that it is not that man who is actually irritating you, but your own opinion. So try, first of all, not to be carried away by the imagination, because, once you gain time and have some respite, you will be more easily in control of yourself.. nice to read

    Liked by 1 person

Leave a Reply to Leo Cancel reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s